top of page

קיצור דרך עולמי: תעלת סואץ בת 149


לפני 159 החלו לחפור את תעלת סואץ; עשר שנים לקח להשלים את החפירה, ולאחר מכן הגיעו מאבקי שליטה, מלחמות, הרחבות ותוספות – ואפילו תעלה חדשה.

149 שנה לאחר פתיחתה בטקס חגיגי ומרשים, תעלת סואץ היא חלק משמעותי במסחר העולמי. למרות ההספדים הרבים – עדיין יש קיום לעולם הפיזי, ומכאן – שיש גם צורך בתובלה ימית בינלאומית מהירה וזמינה.

הנה כמה עובדות מעניינות על אפיק התחבורה הבינלאומי שנמצא כל כך קרוב אלינו:

תעלת סואץ היא לא רעיון "חדש" – זהו רעיון מזמן הפרעונים

החיבור בין הים התיכון לים סוף נראה הגיוני גם לספנים שחיו במצריים לפני כאלפיים שנה. "תעלת הפרעונים" מתוארת על ידי הרודוטוס, ההיסטוריון הרומאי כמחברת את ים סוף עם אחת מזרועותיו של הנילוס.

היזם הצרפתי פרדיננד דה-לספס הקים את חברת תעלת סואץ, שהחלה לכרות את התעלה באפריל 1859. מעריכים כי מיליון וחצי מצרים עבדו בעבודות אלה ומעל מאה אלף מהם מתו במהלך עשר שנות העבודה.

פתיחת התעלה פיתחה את הדרכים בארץ

לרגל טקס הפתיחה החגיגי של התעלה הגיע לארץ לביקור הקיסר פרנץ יוזף מאוסטריה. הוא הגיע מיפו והיה עתיד לעלות לירושלים. לכבוד האורח רם המעלה סללו השלטונות העות'מאניים לראשונה את הדרך יפו-ירושלים, העוברת דרך שער הגיא. עד אז לא היה הנתיב סלול.

התעלה היתה סגורה כמעט 8 שנים

מתום מלחמת ששת הימים (1967) ועד לאחר סיום מלחמת יום כיפור (1974) היתה התעלה סגורה למעבר כלי שיט. מספר ספינות שטבעו בה או שהוטבעו בכוונה זהו לכינוי "הצי הצהוב", לאחר שחול המדבר הפוך אותן לצהובות. לאחר המלחמה נוקתה התעלה, הספינות הטבועות חולצו והתעלה שבה ונפתחה לתנועה.

היא מיוחדת – אבל יש לה תחרות

התחליפים השונים לתעלה אינם כוללים ומקיפים כמוה, אך הם בהחלט תחרותיים בנקודות מסויימות. כך, למשל, קצא"א (קו צינור אילת אשלון) יכול לתת מענה להעברת נפט, בכלק מהמקרים; תחבורה מירדן לנמלי חיפה יכולה גם היא קיצור דרך משמעותי. בנוסף, צינורות גז טבעי וצינורות נפט יכולים להוות חלופה טובה לחלק מהתחבורה העוברת דרך התעלה.

היא גם קצת מסוכנת

כי היא מאפשרת למיני דגים להגיע לסביבות מגורים שונות. דגים בים סוף יכולים לנדוד לים התיכון, ולהפך. הגירה כזו נקראת "הגירה לספסית", והיא מסבירה בין השאר –כיצד הגיעו אלינו המדוזה.

ומה הקשר בין כל זה לבין צ'ריס?

מערכת הדרכים העולמיות היא התשתית עליה צומחת הכלכלה הגלובלית, ולכן הבנת התהליכים והשינויים בנושאים אלה היא חיונית.

0 comments
bottom of page