top of page

הגדולים והחזקים: החברות הגדולות בעולם

סטארבקס: לאטה, מקיאטו...והכנסות של 22 מיליארד דולר בשנה

היא אומנם "מבוגרת" יותר מענקיות הדיגיטל גוגל ופייסבוק, אבל היא בסך הכל בת 47; היא קונצרן ענק הפועל מסביב לעולם, והחידושים המסעירים שלה מתרחשים כולם בתוך כוס קפה. סטארבקס, שנוסדה בסיאטל, היא דוגמה מעולה לחדשנות בענף מסורתי, לבשורה היוצאת דווקא מהפריפריה ולא מהמרכז, וליכולת של שינויים קטנים לגרום למהפכות חברתיות גדולות. הנה כמה דברים שאולי לא ידעתם על החברה שהביאה את מהפכת הקפה לארצות הברית – ולעוד עשרות מדינות בעולם:

  1. סטארבקס נוסדה ב-31 במרץ 1971, והיא נסחרת בבורסת NASDAQ. הקיצור שלה במסחר הוא SBUX.

  2. בחמש השנים הראשונות לפעילותה, מכרה החברה פולי קפה קלויים לטחינה. למעשה, הקפה היחיד שניתן היה לשתות בחנות היה דוגמאות טעימה של קפה רתוח (Brewed), מעין קפה פילטר בגירסה האמריקאית המסורתית.

  3. בשנת 1986, היו לרשת 15 נקודות מכירה בלבד. בשנת 1992, עם הנפקתה בבורסה, מנתה הרשת 140 נקודות מכירה, והכנסותיה עלו ל-73.5 מיליון דולר.

  4. בשנת 2018 דורגה החברה במקום ה-132 ברמת ההכנסות מבין 500 חברות פורצ'ן-500. ההכנסות בשנת 2017 היו מעל 22 מיליארד דולר.

  5. נכון לספטמבר 2018 פועלת סטארבקס ב-6 יבשות, 76 מדינות, ולא פחות מ-27,340 סניפים – כמחציתם בארצות הברית. ביבשת אפריקה פועלת הרשת רק בשלוש מדינות – מצרים, מרוקו ודרום אפריקה.

  6. המנה הקטנה ביותר של החברה היא 'דמי' (Demi – חצי באיטלקית), שהיא מנת אספרסו קטנה, 89 מ"ל. המנה הגדולה ביותר בתפריט היא "טרנטה" (באיטלקית – שלושים), וגודלה 920 מ"ל – כמעט ליטר שלם של קפה.

  7. בשנת 2015 החלה החברה להגיש חלב קוקוס, כתחליף לחלב פרה. מעניין לחשוב מה האפקט הכלכלי של החלטה כזו על תעשיית גידול הקוקוס ועל הכלכלות של המדינות המגדלות אותו.

סטארבקס זכתה לזינוק משמעותי בשנים האחרונות, בעקבות המגמה העולמית הכללית לעבור לצריכה מחוץ לבית (on-the-go) ולמגמה האמריקאית והעולמית של מעבר מקפה "פשוט" לקפה על בסיס אספרסו.

ברשת סטארבקס אפשר לזהות גם מרכיבים נוספים לרוח הזמן (מבחינת שיווק ומבחינת השינויים בהתנהגות הצרכנים): כורסאות נוחות ומזמינות, רשת אלחוטית חינם או בהסדר נגיש, עליית המודעות לצמחונות ולטבעונות, לצד הצורך הוותיק והמוכר בתזונה "אמריקאית" עתירת סוכר, במנות גדולות.

הביקורת על הרשת מתמקדת בהשפעה שלה על החברה (במכירת מזון בעל ערך תזונתי נמוך) ועל הסביבה (למשל, בעידוד השימוש במוצרים חד פעמיים ובמוצרי אריזה).

בכל מקרה, הנוכחות של הרשת העצומה בעולם מייצר חברה בעלת ביזור סיכונים גדול מצד אחד, לצד תלות במספר קטן של מוצרי גלם חקלאיים (קפה, תה, חלב) תלות העלולה להיות מסוכנת במקרה של משבר כלשהו באחד הענפים האלה.

מניית סטארבקס היא מנייה המשקללת מגוון רחב של סיכונים שונים למשקיע מצד אחד, לצד גורמי יציבות רבים מצד שני. ההמלצה שלנו: שימוש במערכת צ'ריס ולגימת כוס קפה משובחת (לאו דווקא של סטארבקס) מסייעת בקבלת החלטה שקולה בניהול תיק ההשקעות.

0 comments
bottom of page