top of page

שעות והשקעות


כמה עובדות מעניינות על הפרשי השעות בעולם ועל הקשר לשוק הפיננסים הגלובלי:​

  1. לפני כניסתה של התחבורה המהירה לעולם – לא היה שימוש מעשי בקביעת שעות ובהתייחסות להפרשי השעות בין אזורים שונים בעולם.

  2. מבחינה אסטרונומית, בכל נקודה בעולם מתרחשת שעת הצהריים המדוייקת, "חצות היום", בזמן בו השמש נמצאת בדיוק בזווית של 90 מעלות (או הקרובה ביותר ל-90 מעלות) מפני האדמה. דקה זו היא אמצע פרק הזמן בו זורחת השמש.

  3. "חצות הלילה" במובנה המקורי הוא נקודת האמצע של שעות החשיכה ולאו דווקא השעה 12 בלילה.

  4. העולם "פרוס" ל-24 אזורי זמן; באופן מעשי, יש בו יותר אזורי זמן, מכיוון שישנן מדינות בהן השעה אינה "עגולה": בהודו, למשל, השעה היא 5 וחצי שעות מאוחר יותר מאשר בלונדון.

  5. רוסיה היא המדינה עם מספר אזורי הזמן הגדול ביותר – כאשר במוסקווה השעה היא 12 בצהריים, במחוזות המזרחיים ביותר של סיביר השעה היא 9 בערב.

  6. בסין אמורים להיות 4 אזורי זמן, אבל המדינה כולה היא אזור זמן אחד. מי שחוצה את הגבול המערבי של סין (בשעה 12 בצהריים) לפקיסטן, יגלה שהשעה בפקיסטן היא רק 9 בבוקר; ומי שיחצה באותה שעה את הגבול לכיוון עיר הנמל הרוסית וולדיווסטוק במזרח – יידרש להזיז את השעון לכיוון השני – בוולדיווסטוק השעה תהיה 2 אחר הצהריים.

  7. הזמן "היסודי" בעולם הוא "זמן אוניברסלי מתואם" (UTC), לשעבר "שעון גריניץ'" – GMT. שעון ישראל מקדים את הזמן האוניברסלי בשעתיים (UTC+2) ובחודשי שעון הקיץ – UTC+3; השעה בלונדון בקיץ היא UTC+1.

  8. המסחר בבורסות השונות בעולם מאפשר מסחר מסביב לשעון – כמעט בכל דקה במהלך יום חול מתקיים מסחר בבורסה מרכזית כלשהי בעולם. מקובל לראות בבורסות של ניו יורק, לונדון וטוקיו את הבורסות המובילות בעולם, ושימו לב להפרשי השעות ביניהן: לונדון (קו ה-0) ופרנפורט (+1); טוקיו (+9) וסידני +10); ולבסוף ניו יורק – מינוס 5. כך ניתן לקיים מסחר כמעט רציף בכל העולם, והבורסות יכולות "להגיב", "להמשיך את המגמה" ולהפוך את עולם הפיננסים לגוף פעיל ונושם מסביב לשעון ומסביב לגלובוס.

  9. שעון הקיץ הנהוג במרבית מדינות אמריקה ומערב אירופה; כן הוא נהוג בחלקים של אוסטרליה ושל אמריקה הדרומית. שעון הקיץ – משמעותו כי השעון "זז" קדימה בשעה אחת (לעתים רק בחצי שעה, ובמקצת המקרים גם בשעתיים).

  10. הסיבה להנהגת שעון קיץ היא ניצול שעות האור לפעילות היומיום – עבודה, לימודים וכו'. מידת היעילות של שעון הקיץ אינה ברורה כל צרכה, וישנן טענות מגוונות בעד ההנהגת שעון קיץ – ומנגד גם הצעות להנהגת שעון קיץ כפול – הזזת המחוגים בשעה נוספת בשיאו של הקיץ. כיום מונהג שעון הקיץ למעלה מ-200 ימים בשעה בישראל.

0 comments
bottom of page