top of page

איך ליצור תיק השקעות ספקולטיבי?


תיק השקעה – פורטפוליו בלעז – הוא תיק הכולל את כלל הנכסים של ארגון או של אדם. בעולם ההשקעות קיימת משוואה פשוטה למדי: ישנו קשר ישיר בין רמת הסיכון בהשקעה (כלומר, הסיכוי להפסד, לתשואה שלילית) לבין גובה התשואה האפשרית. ישנם משקיעים המעוניינים בתיק סולידי (כלומר יציב), שבו אין סיכון רב – אך גם התשואה הצפויה אינה מרקיעת שחקים, ויש משקיעים המעוניינים בתיק ספקולטיבי, כלומר – מוכנים להסתכן בהפסד, אך גם ליהנות מהסיכוי לתשואה גבוהה יותר.

אם נשווה זאת השקעה בתחום הנדל"ן, הרי שדירת שלושה חדרים במרכז תל אביב היא השקעה סולידית, ולעומת זאת השקעה במגרשים חקלאיים שאולי-יופשרו בעתיד היא השקעה ספקולטיבית: יש בה סיכוי לרווח גדול, אך גם לשנים ארוכות של בעלות על פרדס תפוזים.

תיק השקעות – ממה הוא מורכב?

אנו עוסקים כאן בהשקעות בורסאיות, ולכן השקעות מסוגים אחרים (כגון, נדל"ן) אינן נכללות בדיון זה.

אבני הבניין של רכיב ניירות הערך בתיק הנכסים הם מניות, אגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות), תעודות סל, קרנות נאמנות, יחידות השתתפות וכיוצא בכך.

איך בונים תיק השקעות ספקולטיבי?

תהליך הבנייה של תיק ספקולטיבי הוא דומה לבנייה של כל תיק השקעות. אלא שכאן – נבחר בניירות ערך שאינם מתאפיינים דווקא ביציבות ובתשואות מתונות. ישנם כמה משתנים שיש לקחת בחשבון בבניית התיק הספקולטיבי.

מה הספקולציה שלך?

גורמי הסיכון והרווח הם מגוונים: ישנם ענפים שהם ספקולטיביים, כמו למשל ענף האנרגיה, העובר שינויים יסודיים; ענף הרכב, שבטווח הבינוני והארוך עובר שינוי מטלטל; ישנם אזורים גאוגרפיים שמגלמים סיכוי וסיכון לתנודתיות רבה – למשל הכלכלה הרוסית, הכלכלה האפריקאית, ובמידה מסויימת הכלכלה הדרום אמריקאית; ישנם כלי השקעה היכולים להעצים את העליות והירידות בשווקים אלה – למשל, אופציות וחוזים עתידיים, על מחירי סחורות, על מחיר מטבע חוץ, ועוד.

ועדיין, בסופו של דבר, נדרשת החלטה: האם להשקיע באגרות חוב של ממשלת מוזמביק, או במניות של קונצרן תשתיות דרום אפריקאי? באופציות על מחיר הנפט, או בתעודת סל של מניות נאסד"ק? במניות של 5 חברות, או במניות של 15 חברות?

הכוח של צ'ריס: קבלת החלטות מבוססת מידע ונוסחאות מדעיות

המערכת שלנו בצ'ריס בוחנת את המניות וניירות הערך האחרים מבורסות שונות בעולם, על בסיס נתונים מקוונים של נתוני המסחר (שלוש שנים אחורה). ההמלצה של צ'ריס מבוססת על רקורד הביצועים של המניות בכל יום בשנים האחרונות – ורק אז בוחרת את ההרכב האופטימלי.

התוצר שצ'ריס מפיקה בסיום התהליך (המהיר – מספר דקות) הוא תיק מניות אופטימלי, שנבנה בהתאם להעדפותיך. תכולת תיק זה יכולה להפוך ל"רשימת קניות" אצל פקיד ההשקעות בבנק או באתר הבנק שלך, ויכולה גם להפוך ל"תיק וירטואלי" שמתנהל במערכת, תחת מעקב שלך אחרי ביצועיו.

חשוב: המודל העסקי של צ'ריס מבוסס על תשלום דמי מנוי עבור השימוש במערכת. אין לצ'ריס כל קשר עם בתי השקעות, בנקים או כל גוף אחר. והתיקים הנבנים בצ'ריס מבוססים על מודל מתמטי ללא הטיות או אינטרסים אחרים.

0 comments
bottom of page