top of page

הגדולים והחזקים: החברות הגדולות בעולם

ג'אסט איט – תפריט המשלוחים הגדול בעולם

מאה חברות ענק נכללות במדד "פיננשיאל-טיימס 100" של הבורסה הלונדונית. ובתוך המועדון המכובד שבו ניתן למצוא את רולס-רויס ויוניליבר, קוקה-קולה וברקליס, לוידס ו-HSBC, נמצאת גם חברה שעוסקת במשלוחים ממסעדות – "ג'אסט איט", ובתרגום חופשי – "רק תאכל!". החברה הצעירה מגלגלת כמיליארד דולר במחזור שלה, עם שיעורי רווח נאים ועם אחוזי צמיחה מעוררי קנאה, מה שעשוי להישמע מפתיע במיוחד לאור תחום העיסוק שלה, הגיל הצעיר שלה והמוניטין התחרותי שיצא לענף המסעדנות.

אז הנה כמה נתונים מפתיעים ומעניינים על החברה – ואתם מוזמנים להתרווח, להזמין לכם משהו לאכול – ולקרוא:

  1. ראשיתה של ג'אסט איט בשנת 2000 בדנמרק: חמישה יזמים הקימו שירות להזמנת אוכל ממסעדות. בקיץ 2001 השירות הושק בקופנהגן.

  2. בשנת 2005 עברה החברה ללונדון, ושלושה מהשותפים מכרו את חלקם לשניים האחרים. באביב 2006 החלה החברה לתת שירות ללקוחות בבריטניה, ובשנת 2007 החלה לפעול גם בהולנד ובשנה העוקבת גם באירלנד.

  3. המודל הכלכלי של החברה פשוט למדי: היא גובה דמי מנוי חודשיים מכל מסעדה שמציעה את שירותיה באמצעות ג'אסט איט, בנוסף לעמלה בגובה של מעל 10% מכל הזמנה.

  4. נכון לשנת 2018, פעילה החברה ב-13 מדינות בארבע יבשות – אירופה, אוסטרליה, צפון אמריקה ודרום אמריקה. ההכנסות שלה מגיעות לגובה של כ-780 מיליון ליש"ט (כמיליארד דולר!), והרווח לפני מס (EBITDA – 174 מיליון ליש"ט).

  5. לחברה לא פחות מ-26 מיליוני לקוחות, מעל 12 מיליון בבריטניה; 3.5 מיליון בקנדה, 2.6 מיליון באוסטרליה ובניו-זילנד, ועוד 8 מיליון בתשע המדינות הנוספות בהן היא פועלת – ברזיל, מקסיקו, ספרד, צרפת, איטליה, דנמרק, נורווגיה, אירלנד ושווייץ.

  6. החברה מעריכה את פוטנציאל השוק בו היא פועלת בכ-83 מיליארד ליש"ט(!), מזה כ-16 מיליארד ליש"ט בבריטניה בלבד.

  7. השירות של ג'אסט איט מציע אוכל מ-100,000 מסעדות, ובשנת 2018 הוזמנו מהן מעל 220 מיליון הזמנות – מעל חצי מהן בבריטניה.

  8. לשם השוואה – המתחרה Wolt שהחלה לפעול בתל אביב בחודשים האחרונים נוסדה בפינלנד (מוזר – האם זה האקלים הקר שגורם לסקנדינבים לפתח אפליקציות שמביאות את האוכל עד הבית?), והיא מציעה מ-1,400 מסעדות (בלבד!).

  9. לאורך השנים יצרה החברה שורה של קמפיינים בולטים והומוריסטיים, בין היתר "אל תבשל, רק תאכל!" (באנגלית זהו משחק מילים על שמה של החברה, "Don't Cook, Just Eat"). בקמפיין הזה מנסים טבחים מקצוענים לעצור – בכל דרך! – את הטבחים "חובבים" המבשלים בבית, ולשכנע אותם להשאיר את אתגרי הבישול לשפים של ממש ולהזמין אוכל במקום לבשל.

  10. מהי נקודת החוזק של החברה? ישנן כמה כאלה: יתרון הראשוניות, מאגר הלקוחות הרחב וקהילת המסעדות הענפה שכבר מחוברת אל ג'אסט איט. אבל מעל לכל, אפשר להניח כי המידע הרב שיש לחברה על מיליוני הלקוחות שלה הוא נכס מרכזי שלה – ומאפשר לה לנתח את הדאטה הגדולה שמיוצרת מהשימוש בפלטפורמה, ולנצל את המידע הזה לצורך שיפור החוויה הצרכנית של הלקוחות, ויצירת הצעות המותאמות ללקוח באופן מדוייק – על כל המשתמע מכך.

ג'אסט איט היא דוגמה נפלאה ליכולת של טכנולוגיית המידע ליצור שירותים חדשים ומפתיעים וביקושים חדשים – כאשר היא משולבת ב"כלכלה הישנה". בשנים הבאות נראה עוד חברות רבות שיצמחו בנקודת המפגש הזו שבין הישן לחדש – ואיתן הזדמנויות השקעה מרתקות.

0 comments
bottom of page