top of page

ענף המלונאות – ממריאים בלבד


תעשיית התיירות נמצאת בתהליך ארוך שנים של צמיחה. התחבורה האווירית והיבשתית השתכללו, מחירי הנסיעות ירדו, והעלייה העולמית ברמת החיים הביאה לכך שיותר ויותר מתושבי העולם הם תייריים, לפחות למספר ימים בשנה.

כמו כל ענף בכלכלה המודרנית, גם ענף התיירות קשור בעבותות שונים לענפי כלכלה אחרים: מחירי הדלק משפיעים על מחירי הטיסות, שמושפעים מטכנולוגיות הייצור של מטוסים אבל גם לתנאי השכר של הטייסים, ולכל אלה יש להוסיף גם את המצב הביטחוני, את הטכנולוגיות החדשות שנכנסות לכל תחומי החיים, את היחסים הבינלאומיים ואת מחירי הביטוח.

בעשור האחרון תעשיית התיירות והמלונאות נמצאות בצמיחה רצופה. לשם המחשה, מספר הטיסות בעולם עלה מ-600 מיליון בשנה ל-1.3 מיליארד בתוך שני עשורים בלבד, ובארצות הברית לבדה עלה מספר הטיסות הבינלאומיות מ-55 מיליון ל-76 מיליון. אחד מתוך עשרה עובדים בעולם מועסק בתעשיית התיירות.

כמה מהתהליכים המרכזיים בענף המלונאות:

  • שינוי גדול קרה בשוק המלונאות עם העלייה בחלקם של החדרים המושכרים עצמאית באופן כללי, ושל חברת AirBNB בפרט. ישנן הערכות כי בעתיד הנראה לעין יהפכו המתחרים – חדרי האירוח ה"עצמאיים" ממתחרים לבני בריתם של המלונות. ככל שהשחקנים החדשים בשוק הופכים לגדולים יותר, הם יצטרכו לעמוד בתנאים רגולטוריים, ויהפכו מעט דומים יותר לבתי המלון (בחלק מהמאפיינים), ומצד שני – ייתכן שהמלונות יחלו לפעול אף הם בזירת חדרי האירוח העצמאיים.

  • מגמה נוספת היא גידול המשקל ה"well-being" בחווית האירוח: אורח החיים הבריא, הכולל תזונה מותאמת אישית ופעילות גופנית, יוצר אתגר (והזדמנות) לתחום המלונאות.

  • מגמה עולה שלישית היא התיירות הפעילה – סיורים בנושאים שונים, לימוד (סקי, רכיבה, שפה, בישול מקומי ועוד), והשהות במלונות תכלול יותר ויותר פעילויות "העשרה" שכאלה, שאינן חלק מליבת הפעילות המסורתית של המלונות.

לצד התהליכים הייחודיים האלה, ישנן חמש טכנולוגיות שעתידות להשפיע באופן עמוק על המלונאות בפרט ועל התיירות בכלל (על פי דו"ח של חברת רואי החשבון DELOITTE):

  • בינה מלאכותית – החל מאתרי הזמנות שלומדים את הגולש, רצונותיו ודרך ההתנהגות שלו, דרך פלטפורמות צ'ט אוטומטיות ועד ניתוח נתונים לא מספריים, כגון תמונות, קול ושפה, שמאפשרים לשחקנים השונים בענף לפעול טוב יותר.

  • האינטרנט של הדברים (IoT) – חדרי מלון שמתאימים את רמות האור והטמפרטורה, מכונת קפה או ברמן-אוטומטי, ובקיצור – חווית משתמש טוטלית.

  • זיהוי קולי – בתחום הזה נדרשת עוד השקעה רבה, אבל טכנולוגיה זו עתידה להשתלב בנקודות ממשק רבות – ובשלב לא רחוק – היא תהיה בכל חדר מלון שניכנס אליו.

  • אוטומציה – שילוב בין תוכנה לחומרה, שיאפשר להפוך תהליכי עבודה מלאים לתהליכים ללא מעורבות אנושית. אחד התחומים הבולטים שיעברו שינוי שכזה הוא תחום התחבורה היבשתית – עם מכוניות אוטונומיות, רכבות ללא נהגים וכן האלה.

  • בלוקצ'יין – כן, גם בתחום התיירות מדובר במילה חמה במיוחד: טכנולוגיה זו תוכל לענות על מספר כשלים מוכרים בענף, כגון פתרון מחלוקות, הסדרת תשלומים והתמודדות עם הונאות.

בשורה התחתונה – תעשיית המלונאות (והענף אליו היא משתייכת – ענף התיירות) הם מגזרים צומחים, למרות הרגישות הרבה לשינויים במצב הביטחוני, למשברים פוליטיים ועוד. הצמיחה הזו משולבת בתהליכים מקבילים בענפי כלכלה אחרים – תחבורה, מערכות מידע, שירותי חינוך, ועוד.

משקיעים המעוניינים בחשיפה למניות תיירות יכולים לבחור בחברות תעופה, באגרות חוב עירוניות (בארה"ב) ובקרנות פרטיות, בחברות מחשוב ומידע, וכמובן בחברות העוסקות בכל אחת מחמש הטכנולוגיות שהוזכרו כאן.

בשולי הדברים מעניין לציין כי חברות אחזקה של מלונות הולכות ומאבדות את חלקן בשוק, ואת מקומן תופסות בקרנות פרטיות (Private Equity) שהפכו לשחקניות המרכזיות בתחום, לצד קרנות REIT.

ענף המלונאות עובר בשנים האחרונות שינויים רבים ומהותיים שלא עברו עליו שנות דור, אך חשוב לזכור שלמרות הדינמיות והטלטלות – מדובר במגזר צומח באופן מתמשך וגלובלי, ולכן הוא מהווה השקעה אטרקטיבית עבור רבים.

0 comments
bottom of page