top of page

משדה החיטה לרצפת המסחר בבורסה - על חיטה וסחורות אחרות


לכאורה, אין שני תחומי עיסוק שנתפסים רחוקים יותר מאשר החקלאים ואנשי שוק ההון. אלה מתעסקים בזרעים, באדמה, ביבול ובפרי אמיתי, שאפשר לנגוס בו, ואלה מתעסקים במספרים, בטבלאות, בריביות ובדיבידנדים.

בכלכלה שלנו, בה החקלאות אינה הענף המרכזי במשק, יש עדיין קשרים רבים בין מצב הרוח של החקלאים – ובין מצב הרוח של המשקיעים.

"תמכור 50 חיטה יולי, ותקנה 37 שעורה פברואר"

עם כל הכבוד לצ'יפים של מחשבים ולמכוניות מתוחכמות, הסחר העולמי התחיל בסחר חקלאי: תפוזים מיפו למדינות קרירות יותר, יין מבורדו לאנגליה (בה כמעט לא ניתן לגדל גפנים), וכן הלאה. גם בתנ"ך מוזכרות סחורות חקלאיות המועברות מדינה למדינה – ארזים מהלבנון, יין מקפריסין, ועוד.כיום, הסחר בסחורות מתרכז בבורסות ייעודיות בהן ניתן לקנות סחורות מסוגים שונים: תירס (הדגן הנפוץ בעולם), חיטה (השניה בעולם) ואורז (מספר 3); וכן סויה, קקאו, כותנה, שיבולת שועל, ואם אתם קצת צמאים או עייפים אחרי כל זה – אתם מוזמנים לסחור גם בקפה, בסוכר ובקקאו.

מה עוד אפשר לקנות בבורסה לסחורות? תתפלאו!

הבורסות לסחורות מאפשרות לקנות ולמכור עוד מגוון של סחורות: אנרגיה, נפט, בקר, גז טבעי, מתכות – זהב ופלטינה, אבל גם אבץ ,אלומיניום ופלדה (גם פלדה ממוחזרת!). ובסוף הרשימה המגוונת הזו – שעועית אזוקי, שמן דקלים, גומי, צמר ואפילו אבני ענבר (כן!).

איפה סוחרים?

הבורסה המובילה בעולם הסחורות היא בשיקאגו, ארצות הברית, אך ישנן גם בורסות בכל רחבי העולם. חיטה, למשל, ניתן לקנות ולמכור בבורסת שיקאגו אך גם בבורסת EURONEXT באמסטרדם. בורסות מרכזיות נוספות פעולות בלונדון (בורסת המתכות), בניו יורק, ובמרכזים הפיננסיים השונים בכל היבשות. הבורסה הקרובה אלינו פועלת בקהיר – בורסת הסחורות של קהיר, בה ניתן לקנות ולמכור תוצרת חקלאית ואנרגיה.

אחד המאפיינים המיוחדים של הבורסות לסחורות הוא שיחידת המסחר היא שונה עבור כל סחורה. זהב, כידוע, נסחר באונקיות, וכך גם פלטינה וכסף; חיטה לעומת זאת נסחרת ביחידות של 50 טון (בבורסה של אמסטרדם), ואילו בשיקאגו – ביחידות של 5000 בושל (בושל חיטה מכיל כ-27 קילו גרעיני חיטה).

ואיך כל זה מתקשר לבורסה "שלנו" בתל אביב, ולתיק ההשקעות שלנו בצ'ריס?

שוק ההון והכלכלה קשורים זה בזה בעשרות עבותות. לא תמיד אנחנו רואים את הקשר ביניהם, אבל לעתים דווקא בעתות משבר הוא מתגלה.

שנה של יבולי קקאו נמוכים בדרום אמריקה יכולה להעלות את מחירי השוקו והשוקולד אצלנו, ולגרום למדד המחירים לצרכן לעלות; מחיר הנפט יכול להשתנות בגלל מתיחות פוליטית (כמו למשל בעת משבר הנפט בשנת 1974 או בזמן מלחמת המפרץ ב-1990); מזיק שמשמיד את יבולי התירס יכול לגרום לעליית מחירים של התירס, ובעקבותיה לעליית מחירים של האורז או החיטה (שהם תחליפיים לתירס); הביקוש הגובר לעשב/קליפת חיטה בעולם המערבי (כמזון בריאות), עלול לגרום לעליית מחיר הלחם במדינות עניות יותר.

בסיכומו של דבר, אם נחזור לחיטה שממנה התחלנו – רוב החיטה שאנו בישראל אוכלים היא חיטה מיובאת. בצורת, שינויים אקלימיים, שינויים במדיניות המס, שינויים ברגולציה של הספנות הבינלאומית – כל אלה יכולים להשפיע על עלויות היומיום שלנו – ועל רמת הרווחיות של חברות רבות בבורסה של תל אביב.

חברות רבות העוסקות במסחר בסחורות או מייצרות סחורות בסיס אלו, נסחרות בבורסות ומגייסות הון דרכה, ככל שהתחזית לסחורה המדוברת טובה יותר, מחיר המניה עולה והיא נכנסת למדדים מובילים.

צ'ריס מנתחת מניות על בסיס פעילותן לאורך במספר שנים, ולכן צ'ריס מנטרלת תנודות מחירים עונתיות (למשל, בגלל עליית מחירי הקפה) ויודעת לציין את רמת הסיכון הגלומה במניה העוסקת במסחר בסחורות.

כאשר צ'ריס בונה תיק השקעות במניות, היא תיצור הרכבים שמאזנים זה את זה, למשל - תיטול מניית דלק (דלק מטוסים) ומניית תעופה: כאשר מחירי הדלק ירדו - רווחי חברות התעופה יגדלו, ולהפך; תמהיל האחזקות משתיהן שמחשבת צ'ריס יוצר מצב של WIN WIN- לטובתך.

0 comments
bottom of page