top of page

מניות או אגרות חוב? 5 דברים שחשוב לדעת


מניות ואגרות חוב הן שתיים מהאפשרויות הנפוצות ביותר להשקעה. בשורות הבאות נסביר מהי מניה ומהן אגרות חוב, מה היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן – ולאיזו השקעות הן מתאימות. קדימה – להשקעה:

1 - מניה – מה זה אומר?

מי ש"יש לו מניות במשהו" הוא שותף, ממש כמו בביטוי. מניה היא יחידת השתתפות בבעלות על חברה. כשמדובר בחברה בורסאית, כלומר חברה ציבורית – ניתן להציע את מניותיה למכירה וניתן לקנות אותן בשוק ניירות הערך – הבורסה.

למען הדיוק אפשר לציין כי גם לחברות פרטיות, שאינן נסחרות בבורסה, יש מניות הנחלקות בין השותפים המחזיקים בהן; מניות אלה אינן ניתנות לקנייה בשוק החופשי אלא בהסכמה בין הקונים והמוכרים.

2 - מהן אגרות חוב?

אגרות חוב, כפי שניתן להבין משמן, הן מסמכים הניתנים כנגד הלוואה של כסף. כלומר, המשקיע מלווה לחברה סכום מסויים, והחברה נותנת לו בתמורה אגרת חוב. באגרת מפורטים פרטי החוב: מי חייב למי, מה הסכום, ומה הסכום שישולם לו במועד הפרעון של אגרת החוב.

אגרות חוב נחלקות לשני סוגים עיקריים – כאלה המונפקות על ידי חברות ציבוריות בבורסה, ונקראות אג"ח קונצרניות, ואגרות חוב המונפקות על ידי הממשלה, ונקראות – באופן לא מאוד מפתיע – אג"ח ממשלתיות.

3 - מהו היתרון המרכזי ומהו החיסרון המרכזי של מניות?

ערך המנייה הוא בהגדרה חלק מסויים מהשווי הכולל של החברה; ברגע ששווי החברה עולה – ערך המניה עולה, ועלייה זו יכולה להיות חדה במיוחד.

אלא שזה גם החסרון המרכזי שלה – ערך החברה יכול לרדת – לאורך זמן או בפתאומיות, ולהשפיע באופן קיצוני על ערך המנייה.

במקרה הקיצוני ביותר – התמוטטות של החברה וחדלות פרעון שלה, בעלי המניות ניצבים בסוף תור הנושים. הם יקבלו את כספם (כלומר, במקרה הטוב, חלק מכספם) רק לאחר שורה של נושים, עובדים ובעלי חוב.

4 - מהו היתרון המרכזי ומהו החיסרון המרכזי של מניות?

אגרת חוב היא למעשה הלוואה, שהמשקיע נותן לחברה. חברות או ממשלות מנפיקות סדרות שונות של אגרות חוב, הנבדלות באורך חייהם (משנה ועד שלושים שנה), באחוז הריבית המשולמת עבור ההלוואה, וכן באופן התשלום; התשלום הוא לרוב בסוף התקופה הנקובה (מועד הפרעון), ותשלום הריבית יכול להיות אחת לתקופה קצרה (רבעון, למשל) או כולו בסוף התקופה.

מכאן שהיתרון המרכזי של אגרות החוב הוא בכך שהתשואה עליהן מובטחת וקבועה. יתרון נוסף הוא הביטחון, בעיקר באג"ח ממשלתיים ובאג"ח של התאגידים הגדולים. עבור בטחון זה "משלמים" בכך שהתשואה המובטחת היא מתונה יותר, ככל שהגוף הלווה סולידי יותר. הסמן הימני של אגרות החוב – אגרות חוב של ממשלת ארצות הברית – נחשבות לאגרות החוב הבטוחות בעולם, ובהתאם – הריבית המשולמת עליהן היא נמוכה, כראוי להשקעה מעוטת-סיכון. "אג"ח זבל", לעומת זאת, הן אגרות חוב של חברות בעלות בסיס פיננסי רעוע, והן מציעות תשואות גבוהות במידה יוצאת דופן – בהתאמה לסיכון שהן מגלמות.

החסרון המרכזי תלוי בסוג האג"ח: באג"ח ממשלתי וסולידי החסרון הוא התשואה הצנועה המובטחת, ובאג"ח של חברות "מסוכנות", קיים גם סיכוי לאובדן מסויים של ההשקעה. עם זאת, חשוב לזכור, כי גם במקרה הקיצוני של התפרקות החברה, בעלי אגרות החוב יקבלו את חובם בחזרה לפני שמחזיקי המניות יזכו לראות את כספם.

5 - איך אגרות חוב ומניות יכולות לסייע בבניית תיק מניות אופטימלי?

פיזור השקעה הוא עקרון חשוב בבניית תיק אופטימלי, לכן יש חשיבות רבה לפזר את ההשקעות – פיזור במספר רמות, ובהחלט גם ברמת סוג נייר הערך. מניות מאפשרות שותפות בבעלות על החברה, ואגרות חוב הן הלוואות בטוחות יותר (לפחות מבחינה משפטית). אגרות החוב השונות ברמות הסיכון השונות, יחד עם המניות (שגם להן רמות סיכון שונות) מאפשרות פיזור וגיוון של התיק. שילוב נכון בין שני ניירות ערך אלה מאפשר בנייה של תיק מניות אופטימלי המותאם לאופי ההשקעה המבוקש ולסכום ההשקעה.

0 comments
bottom of page