top of page

דו"ח שנתי לבורסה: מה כתוב ומה לא כתוב בו, ואיפה אפשר למצוא אותו


כל חברה ציבורית, כלומר חברה הנסחרת בבורסה, חייבת להגיש לציבור אחת לשנה דיווח שנתי מקיף, בנוסף לדיווח רבעוני מצומצם יותר. מהו הדו"ח הזה, מי כותב אותו, ומדוע הוא חשוב לנו, כמי שקונים מניות, מחזיקים אותן או מוכרים אותן? תשובות לכל השאלות האלה בשורות הבאות.

מהו דו"ח שנתי, ולמה הוא מתפרסם?

הדו"ח השנתי הוא דיווח של הנהלת החברה לשותפים (כלומר, לבעלי המניות שלה). הוא מתפרסם על פי חוק, וליתר דיוק על פי התקנות לחוק ניירות הערך. התקנות האלה קובעות את המועד שיש להגיש את הדו"ח (עד שלושה חודשים מתום תקופת הדיווח, ולפני האספה השנתית של בעלי המניות). ההיגיון של פרסום הדו"ח ברור – לתת לבעלי המניות כלים להעריך את ביצועי ההנהלה בשנה החולפת, ולקבל החלטות בהתאם – לאילו יעדים אמורה החברה לשאוף (למשל, להשקיע בפיתוח תחום מסוים ולצמצם פעילות בתחום אחר) וגם לעסוק בעניינים שוטפים כגון חלוקת דיבידנד ושכר הבכירים.

מה התוכן של דו"ח שנתי?

לדו"ח שנתי מבנה קבוע, שמוכתב על ידי התקנות. זאת כדי שיהיה קל יותר להשוות בין חברות שונות, ולמנוע מצב בו מידע "מוסתר" באמצעות דיווח חלקי.

דו"ח שנתי נפתח בתיאור עסקי התאגיד או החברה – תיאור שפורס בפני הקורא את המגמות העיקריות לא רק בעסקיה של החברה עצמה אלא גם בקטגוריה בה היא פועלת. חלק זה עשוי להיות מעניין ומחכים. החלקים הנוספים הם דו"ח הדירקטוריון על מצב התאגיד, הסברים על הגורמים למצב הזה, דיווח על חוזים חשובים שנחתמו, על חשיפה לסיכונים ועל ההיערכות לקראתם, וכן דיווח על הממשל התאגידי.

פרק נוסף כולל את הדו"חות הכספיים המבוקרים (כלומר, לאחר שרואי החשבון ביקרו אותם), הסברים והערות.

החלק הפיקנטי בדו"חות השנתיים הוא הסעיף הנקרא "שכר נושאי משרה בכירים", אבל מבלי לזלזל בחשיבותו - זהו בהחלט לא הסעיף המשמעותי ביותר בדו"ח.

אילו עוד דו"חות מפרסמת חברה בורסאית?

על פי החוק, חברות ציבוריות מחוייבות לפרסם דו"ח רבעוני מצומצם יותר, ודו"ח שנתי מקיף; אלה הם הדו"חות הרגילים, ובנוסף – במקרים מסויימים הנקבעים בחוק ובתקנות, החברה נדרשת לפרסם דיווח מיוחד. דיווח מיוחד מתפרסם במקרים חריגים של אירוע שיכול להשפיע באופן משמעותי על התנהלות החברה (למשל, שינויים רגולטוריים, משבר כלכלי וכו'), או במקרה של שינוי שעלול ליצור חשש אצל המשקיעים – למשל במקרה של חילופי תפקידים בצמרת החברה. על דו"חות מיוחדים נרחיב ונדבר בבלוג נפרד.

כיצד מדווחות חברות "דואליות", כאלה שנסחרות גם בבורסות נוספות בעולם?

מאז שנת 2000, חברות הנסחרות בבורסות נוספות בעולם יכולות לדווח לבורסה בתל אביב באותה המתכונת בה הן מדווחות בחו"ל. מהלך זה נעשה על מנת להקל על החברות (שלא יצטרכו להפיק שני דו"חות במקביל).

איפה אפשר לקבל את הדו"ח השנתי של חברה שיש לי מניות שלה?

הדו"ח השנתי של החברה בה אתם משקיעים זמין לכל אדם, וניתן לקרוא (ואף להוריד) אותו באתר מערכת "מאיה" של הבורסה.

חלק מהחברות, בעיקר הגדולות שבהן, מקיימות שיחת ועידה עם הצוות הפיננסי (או הצוות הניהולי שלה) עם פרסום הדו"חות הכספיים. בשיחות אלה נוכחים האנליסטים (מנתחי-השוק, מומחי השקעות) העוקבים אחרי התנהלות החברה, וכן עיתונאים המסקרים אותה; באירוע כזה ניתן לשאול שאלות ולהבין טוב יותר את מצבה של החברה – ומכאן, את כדאיות ההשקעה בה.

רוצים לקרוא דו"חות שנתיים? זה הזמן לגלוש לאתר מאי"ה, ולצלול לתוך הדו"ח שמעניין אתכם.

רוצים לדלג על הדו"חות ולהגיע לשורה התחתונה? היכנסו לצ'ריס, ותתחילו לנהל השקעות!

0 comments
bottom of page