top of page

הגדולים והחזקים: החברות הגדולות בעולם

איזיג'ט, או: איך מייצרים ערך מ-Low Cost

איזיג'ט היא חברת תעופה צעירה, שמרכזה בנמל התעופה לוטון הסמוך ללונדון. היא הוקמה ב-1995, וכיום היא נמנית על עשרת חברות התעופה הגדולות בעולם מבחינת מספר הנוסעים שהיא מטיסה. החברה היתה בין הראשונות בעולם שהציגו את שיטת ה'לואו קוסט' – טיסה במחיר נמוך, תוך חיוב נפרד ("אקסטרה") על כל שירות במהלך הטיסה – החל מבחירת המקום, גודל המטען הנלווה ובאופן שהיה מנוגד לחלוטין למקובל בענף – מכירת מזון ומשקאות במהלך הטיסה בחיוב נפרד, שאינו כלול במחיר הטיסה.

איזיג'ט טסה לישראל ממספר יעדים באירופה, והנה כמה פרטים מעניינים על החברה:

  1. איזיג'ט נוסדה ב-1995, ומשנת 2000 היא נסחרת בבורסה לניירות ערך של לונדון. הקיצור שלה במסחר הוא EZJ.

  2. עיקר הפעילות של החברה היא בבריטניה ובאירופה, תוך התמחות בחיבור לעיר נופש לאורך הים התיכון וצפון אפריקה (כן, גם לישראל).

  3. כל המטוסים של החברה (ויש מעל 300 כאלה!) צבועים בכתום בולט. המטרה: לבלוט בכל מקום בו הם נמצאים – ולהיראות שונים מכל המטוסים שלצדם.

  4. מספרים: ההכנסות של איזיג'ט יגיעו בשנת 2018 לכמעט 6 מיליארד ליש"ט (שהם כ-7.5 מיליארד דולר) - עליה של כמעט 900 מיליון ליש"ט משנת 2017. היא מעסיקה כ-13,000 עובדים,

  5. ההתפתחות המדהימה של החברה (ושל תעשיית הלואו-קוסט) משתקפת בגרף השינוי של הכנסות החברה לאורך השנים: בשנת 2000 היו הכנסותיה 263 מיליון ליש"ט; לאחר ארבע שנים בלבד חצתה את קו מיליארד ליש"ט; בשנת 2010 התקרבה ל-4 מיליארד ליש"ט, ובשנת 2018 תתקרב ל-6 מיליארד. מספר הנוסעים עלה מ-22 מיליון בשנת 2000, ל-466 מיליון נוסעים בשנת 2018: למעלה מפי 202 בתוך 18 שנה.

  6. צי המטוסים של החברה כולל למעלה מ-300 מטוסים, והוא נחשב לצי צעיר יחסית לעומת ציים של חברות תעופה גדולות אחרות: הגיל הממוצע של המטוסים הוא 6 שנים, לעומת 11 שנים בחברות גדולות אחרות.

  7. לחברה היו בשנת 2018 95 מיליון מושבים בטיסות; מהם 88.5 מיליון נמכרו – והעמידו את אחוז התפסוה של החברה על 93%. כל נוסע טס בממוצע 1100 ק"מ.

  8. בכמה נמכר בממוצע כרטיס של איזיג'ט? לפני הנתונים של 2018, ההכנסה לכרטיס היא כמעט 62 ליש"ט. ההוצאה על כל מושב היא כ-55 ליש"ט – כלומר, רווח גולמי של כ-6 ליש"ט.

  9. הפחתת עלויות - אחד העקרונות הבסיסיים בתפעול החברה הוא לצמצם את משך הזמן של המטוסים על הקרקע, בין היתר על מנת לצמצם את התשלום לשדות התעופה. כשהמטוסים של איזיג'ט באוויר הם מטיסים 88 מיליון נוסעים בשנה.

  10. בשל אופי פעילותה, חשופה החברה לסיכוני שער משמעותיים: ההכנסות שלה הן ממכירת כרטיסים לקהל הבריטי (שמשלם בליש"ט) ומהתייר האירופי שמשלם באירו, ובנוסף – גם מתיירים ממדינות חוץ-אירופאיות, כדוגמת ישראל. לעומת זאת התשלומים שלה הם בדולרים (עבור דלק) וחלק באירו (למשל עבור שירותי נמלי התעופה השונים). החשיפה למטבעות השונים מחייבת את החברה לרכוש אופציות על שערים שונים של מטבעות שונים כדי להגן על עצמה מפני שינויים קיצוניים בשערי המטבעות.

איזיג'ט הפכה את הנסיעה לחו"ל ליומיומי יותר, כפי שהתייחס לכך חזון החברה – ״טיסה לחופשה בחו"ל צריכה להיות פשוטה כמו לקנות זוג ג'ינס.״

בדרך להגשמת החזון שלה היא הפכה לחברת-ענק המעסיקה מעל עשרת אלפים עובדים, והצלחתה מחייבת המשך קיומם של גבולות פתוחים (באירופה לפחות) ושל הפיכת הנסיעה לחו"ל למוצר זמין ונגיש לכל נפש.

מניית איזיג'ט רגישה לאירועים ביטחוניים בארץ ובחו"ל, לשינויים במחירי הדלק, לשינויים רגולטוריים ולשינויים במדיניות השמיים הפתוחים באירופה וכמובן לתקנות התעופה האזוריות בכל מקום בעולם.

ועכשיו, עם קצת יותר מידע, אתם מוזמנים להתחיל לתכנן את החופשה הבאה שלכם!

0 comments
bottom of page