top of page

הדואר המלכותי הבריטי: מהנרי השמיני ועד היום


כיום, הדואר המלכותי הבריטי (Royal Mail) הוא חברה הנסחרת בבורסה של לונדון ונכללת במדד פיננשל טיימס FTSE-100.

הנה 10 עובדות מעניינות על הדואר המלכותי:

  1. ראשיתו של הדואר המלכותי הוא בשנת 1516: המלך הנרי השמיני מינה לראשונה אדם לתפקיד ה"מאסטר אוף דה פוסטס" ("אדון העמודים" בתרגום חופשי). כשאוחדו הכתרים של סקוטלנד ואנגליה תחת שלטונו של המלך הסקוטי ג'יימס, העביר ג'יימס את החצר שלו מאדינבורו ללונדון, והקים מיד שירות דואר רציף ואמין בין שתי הבירות.

  2. למעלה ממאה שנה שימשו שירותי הדואר רק את המעמדות הגבוהים. רק בשנית 1635, איפשר המלך צ'ארלס ה-1 לכל נתיניו להשתמש בשירותי הדואר.

  3. בשנת 1840 הוצגה מהפכה של ממש: דמי המשלוח יהיו אחידים בכל האי הבריטי; הם ישולמו על ידי השולח, ולא על ידי המקבל (כפי שהיה נהוג עד אז בכל העולם); כהוכחה לתשלום יודבק על המכתב בול שערכו פני. כך הגיע לעולם בול הדואר הראשון, שזכה לכינוי "הפני השחור", ועליו דיוקן המלכה ויקטוריה.

  4. החל משנת 1852 הוקמו גם תיבות דואר בקרבת סניפי הדואר וברחובות ראשיים; תיבות הדואר נושאות את ראשי התיבות של המונרך. בביקורכם הבא בבריטניה תוכלו לזהות באיזו תקופה הוקמה כל תיבת דואר על פי הכיתוב: ויקטוריה (VR), אדוארד ה-7 (EviiR), המלך ג'ורג' החמישי (GvR או פשוט GR); המלך אדוארד ה-8 (נדיר, כיוון שהוא שלט פחות משנה – EviiiR), המלך ג'ורג' ה-6, ובששים ושש השנים האחרונות – EiiR. הקיצור הוא מלטינית – והאות R היא מלך / מלכה (Rex / Regina).

  5. מכיוון שבריטניה היתה הראשונה בעולם להנפיק בולי דואר, בבולים בריטיים לא מצויין שם המדינה המנפיקה.

  6. בשנת 1912 נוספו לשירותי הדואר גם הטלפונים הארציים; בשנת 1919 החלו שירותי דואר אוויר.

  7. בשנת 2006 הסתיים מונופול בן 350 שנה של הדואר, ושוק הדואר נפתח לתחרות מלאה; המתחרים יכלו לאסוף ולמיין דברי דואר, ולמסור אותם לדואר המלכותי שיעבירם לנמענים.

  8. בשנת 2011 הוצג חוק הדואר, שהתיר למעשה הפרטה של עד 90% מהחברה. בעקבות חוק זה, הופק הדואר המלכותי בבורסה של לונדון, בה הוא נסחר עד היום.

  9. ההכנסה של החברה היא כמעט 10 מיליארד ליש"ט; הרווח הנקי – מעל רבע מיליארד; בחברה מועסקים מעל 160,000 עובדים.

  10. החברה המפעילה צי עצום של משאיות, רכבות, ספינות וסירות וכן מטוסי דואר.

הדואר המלכותי הוא גוף בעל מורשת עתיקה של מעל 500 שנה, אך גם דוגמה לגוף ממשלתי שהופרט.

מדובר בארגון שהוא במידה רבה מאותגר-טכנולוגית, והקידמה מהווה עבורו איום מיידי אך גם הזדמנויות רבות.

0 comments
bottom of page