top of page

נטיות רגשיות המחבלות ביכולותינו לקבל החלטות מבוססות בענייני השקעות בניירות ערך


לעיתים נטיותינו הרגשיות והקוגניטיביות מחבלות ביכולת שלנו לקבל החלטות מבוססות ונכונות בחיינו בכלל, ובכל הנוגע לעולמות הכלכלה, המסחר וההשקעות בפרט. החלטות שאנחנו מקבלים אשר נשענות על רגש, נטייה או השערה מתבררות לעיתים קרובות כהחלטות שגויות לטווח הקצר או הארוך, דבר העלול להיות בעל השלכות אף יותר משמעותיות בכל הקשור להשקעות, מניות וניירות הערך. על מנת ליצור את תיק המניות האופטימלי, אנו צריכים להסתמך על נתונים מדעיים ומספריים בלבד ולא על "תחושות בטן" או על "הרגשה" מסוימת, וגם לא על משפטים חסרי בסיס כמו "כי זה כדאי" או "כי כולם קנו". כמו שאימא תמיד אמרה לנו, "ואם כולם יקפצו מגשר?" לפני שנרחיב על הפתרון לבעיה זו נמנה כאן כמה מן הנטיות הנפוצות:

אפקט העדר

זה קורה כאשר אנו נוטים להקשיב ל"מומחים ויודעי דבר" ונותנים פרשנות מוטעית שמבוססת על רגש למידע חדשותי וכלכלי. להשפעה של החברה יש אפקט משמעותי על הסיכוי שאנשים יבחרו בדבר מסוים או בדרך מסוימת, ואנו רואים שלמעשה, העמדה הפרטית שלנו מעוצבת ונקבעת על ידי עמדות קולקטיביות. האם זה תמיד נכון עבורנו ויניב תוצאה חיובית? סביר להניח שלא. דוגמה לכך היא האכזבה מההשקה של מניית פייסבוק. מומחים רבים טענו כי כדאי מאוד להשקיע במניה כיוון שהיא בוודאות תמריא, אך בפועל, בהגיע יום השקת המנייה, היא דשדשה בקומת המסחר והמשקיעים נותרו מאוכזבים.

קונפורמיזם

הליכה בתלם. כבני אדם יש לנו נטייה ללכת עם הזרם ולהיות קונפורמיים, גם אם זו לא בהכרח הדרך הנכונה ביותר עבורנו. בהקשר לעולם ההשקעות, לעיתים הצורך בקונפורמיות נובע מפחד או מלחץ חברתי. כתוצאה מהפחד שלנו ללכת נגד הזרם ולעמוד בזכות עצמנו, אנו עלולים לבצע צעדים שגויים אשר יגרמו לנו להפסדים. בדומה למקרה שהזכרנו קודם, של מניית פייסבוק, אנו נוטים להשקיע במניות אשר רבים אחרים משקיעים בהן, במקום דווקא "לשחות נגד הזרם", דבר שעשוי להפתיע אותנו בתוצאותיו החיוביות.

עיגון החלטות

הנטייה להאמין ללא סיבה מבוססת שזמן מסוים הוא הטוב ביותר להשקעה, וזאת על פי רמת המחירים, רמת הסיכון או כל סיבה אחרת שאנו נבחר לעצמנו. דוגמה לכך יכולה להיות כשמישהו אומר "עכשיו כדאי לקנות את המנייה לפני שתרד", כאשר למעשה זוהי בסך הכל השערה לא מבוססת, ולא עובדה. מדוע כדאי לממש כעת? ככה. בני אדם הם יצורים אקונומיים ולכן עיגון החלטות הוא צעד שנראה תמיד הכי פשוט ונכון, אך לא כך הדבר.

אישור מנטלי

החיפוש אחר מידע אשר יאשר את האמונות והקביעות הנוכחיות שלנו ועל ידי כך ניתן למעשה לנבא את התנהגות האדם. עקב נטייה זו השקעה מסוימת עלולה להתברר כשגויה, אבל אנו לא נודה בכך, ואפילו ממש להפך, נחפש סיבות מדוע ההשקעה היא כן השקעה מוצלחת. כלומר, כאשר כבר ביצענו החלטה בראשנו אנו למעשה נחפש אחר אישורים שההחלטה הינה נכונה, דרך משקיעים נוספים, מנהלי תיקים, מקרי עבר וכו'.

שקלול מוגזם של הפסדים

הנטייה להעניק חשיבות רבה יותר להפסדים מאשר לרווחים ולנסות להימנע מהפסדים אלו בכל מחיר, במיוחד כאשר אנו חווים תקופה קשה או משבר מבחינה כלכלית. כשאנחנו מנסים להימנע מהפסדים אז אנחנו פועלים ממניע של פחד, ואנחנו מבצעים פעולות אשר אינן בהכרח הפעולות הנכונות עבורנו. הוכח כי אנשים מעדיפים להימנע מהפסדים מאשר לעשות רווחים. מעבר לכך, יש להם העדפה משמעותית לסיכונים אשר אולי יסייעו להם להימנע מהפסדים, דבר שהוא אינו רציונאלי ומגיע ממקום רגשי בלבד.

הנהלת חשבונות מנטלית

כאשר יש לנו נטייה לחלק את הכסף שלנו לשתי ערימות וירטואליות (או יותר), כאשר בערימה האחת נשתמש להשקעות שאנו חושבים שהן השקעות יותר בטוחות ובערימה השנייה נשתמש להשקעות שהן יותר עבור לקיחת סיכונים. עם זאת, במציאות, זו אותה ערימה של כסף ואסטרטגיית השקעות אחת בלבד, שתכלול בתוכה גם את ההשקעות הבטוחות וגם אלו אשר נוטלות סיכון, צריכה להיות מיושמות על כל סכום ההשקעות שלנו.

אם כך, אנו רואים כי קיימים לא מעט מכשולים, גם קוגניטיביים וגם רגשיים, בדרך להשקעה נכונה, כאשר מקור כל המכשולים המדוברים הוא באנושיות שלנו. לכן, כאנשים אשר מחפשים אחר ההשקעה הרציונלית ביותר, יש לנו צורך בפלטפורמת ביצוע מדעית המתעלמת מכל רגשנות ומכל הנטיות האנושיות, כמו הצורך בהמלצות או באישורים מגורמים חיצוניים. הפתרון לבעיה זו, של הסתמכות יתר על המידה על הרגש במקום על ההיגיון, היא תוכנה אשר תנטרל את כל המכשולים הרגשיים שלנו ותייצר עבורנו תוצאה אמפירית.

אפליקציית צ'ריס (Cherries) היא הפלטפורמה הזו, תוכנה מהפכנית לבניית תיקי מניות אשר הינם אופטימליים בהישגיהם ו/או לטיוב תיקים קיימים. המשקיע בוחר את חתך ניירות הערך שהוא רוצה, על פי רמת הסיכון לתיק וצ'ריז בונה עבורו את תיק ההשקעות האופטימלי במונחי תשואה וסיכון. בכוחה של התוכנה לבצע מיליוני בדיקות ולבחון את הנתונים בצורה כוללת, כך שמסקנותיה הן אך ורק על בסיס מספרי ולוגי. בצורה זו הנטיות הרגשיות שלנו מנוטרלות כבר מנקודת ההתחלה, ואנו יכולים להיות בטוחים כי תיק ההשקעות שנוצר בעבורנו הוא תיק המבוסס על חישובים רציונליים ולא על נטיות ליבנו, נטיות שגם אם הן מתאימות וחשובות בתחומים אחרים בחיים, בעולם ההשקעות הן בעיקר בעוכרינו.

0 comments
bottom of page