top of page

הגדולים והחזקים: החברות הגדולות בעולם

.Apple Inc - אפל אינק.

היא אחת החברות הגדולות בעולם, היא שינתה באופן יוצא דופן את אורח החיים של מיליארדי בני אדם, והיא מעצמה תעשייתית, עיצובית, שיווקית ופיננסית – והיא רק בת 42. זו חברת "אפל".

במסגרת הסדרה שלנו על החברות הגדולות בעולם, נתמקד הפעם בחברה שאין צורך להציג אותה, מכיוון שלרבים מאיתנו יש לפחות מוצר אחד שלה בכיס, על שולחן העבודה או באחד מחדרי הבית, והיא מופיעה כשורה בין שורות החיובים החודשיים של כרטיס האשראי שלנו.

מה היא עושה

אפל נוסדה ב-1 באפריל 1976, כ"אפל חברת מחשבים"; שנה לאחר מכן קיצרה את שמה ל"אפל מחשבים אינק.", ובשנת 2007 קיצרה שוב את שמה – אפל אינק.

התמציתיות והקיצור הם בהחלט מאפיין בחדשנות שאפל הביאה לעולם – כמו למשל בהנחייה העיצובית של הבעלים המיתולוגי, סטיב ג'ובס, שביקש מאנשי הפיתוח והעיצוב של החברה ליצור טלפון נייד ובו כפתור אחד בלבד. התוצר המהפכני של דרישה זו הוא חלק מהגישה הכוללת של החברה בפיתוח מוצרים – שיהיו פשוטים, אינטואיטיביים להפעלה ולהבנה.

מחברת מחשבים שהתעסקה ב"ברזלים" בלבד, הפכה אפל לקונצרן ענק ששולח את ידו בייצור, עיצוב ושיווק של מוצרי אלקטרוניקה ומחשבים וכן במכירת שירותים וממשקים.

לחברה כיום מעל 500 נקודות מכירה (אפל סטור) ברחבי העולם, ונכסים רוחניים בשווי אדיר.

אפל במספרים

אפל היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסת נאסדא"ק ונכללת במדדים המובילים – דאו ג'ונס, S&P 500, FURTUNE 500.

הכנסות החברה בשנת 2017 היו 229 מיליארד דולר (מעל טריליון שקל!), הרווח הנקי שלה – 48 מיליארד, ושווי הנכסים שלה – 375 מיליארד דולר.

בחברה מועסקים לא פחות מ-123,000 עובדים – מספר צנוע יחסית לגודלה של החברה.

אפל – חברה מיוחדת שמקפידה להמציא את עצמה מחדש

בתוך קבוצת ההתייחסות שלה – חברות הענק של הכלכלה העולמית – אפל נחשבת לצעירה יחסית. חברות אחרות במדדים בהם 'אפל' נכללת מתגאות בגילאים בוגרים יותר, כמו אמריקן אקספרס (נוסדה ב-1850), פרוקטר אנד גמבל (נוסדה 1837) ואפילו חברת טכנולוגיה כמו IBM הוקמה ב-1911. במשך שנות קיומה הצליחה אפל להמציא את עצמה מחדש מספר פעמים, לטעות פעמים רבות – ולהשיג מובילות טכנולוגית, לבנות מותג נחשק ומוערך, ולבנות שרשרת ערך מגוונת הניצבת על נדבכים של ייצור, פיתוח, מכירה של מוצרים בני-קיימה ומכירה של שירותים מקוונים.

מניית אפל כחלק מתיק השקעות

נכון למחצית 2018, מניית אפל זוכה לסקירות חיוביות. החברה פעילה כמעט בכל חלקי העולם, וסל המוצרים והשירותים שלה רחב ומגוון, דבר המבטיח עמידות יחסית מפני משברים כלכליים מקומיים וגם מפני כוחם של מתחרים חדשים או וותיקים בקטגוריות השונות בהן היא פועלת. מגוון זה כולל, לצד ה-iPhone המתבקש, גם את א-iPad, את שירותי האחסון iCloud, את מערכת ההפעלה OS ו-iOS, Apple Watch ועוד.

בה בעת, כחברה עם מוטת פעילות מגוונת – היא חשופה לסיכונים ולתחרויות שגם הם מגוונים: היא חשופה (משפטית ותחרותית) לסכנות בשל ניצול הכוח המסחרי הרב שלה; לסכנות הנובעות מכך שהיא מחזיקה במידע אישי על מיליוני משתמשים; לטענות על העסקה לא הוגנת במדינות מתפתחות; על הסכנות הבריאותיות של מכשירים שונים שלה, על תכנון המס שלה במדינות שונות, ועוד כהנה וכהנה.

ומה הקשר בין כל זה לבין צ'ריס?

בחירת מניות לתיק ההשקעות היא משימה לא קלה. היא כמובן מושפעת מאוד מאופי המשקיע, ממדיניות המבוקשת וגם מהיקף ההשקעה.

לכן, כמשקיעים – חשוב להכיר את המניות המובילות בשוקי העולם. מניית אפל היא מנייה חזקה ובולטת, שמייצגת ענף שלם – אותו היא מובילה ולמעשה ממציאה מחדש.

פלטפורמת ההשקעות של צ'ריס מאפשרת להכיר את עולם ההשקעות; הפשטות שלה והאפשרות לנהל השקעות באופן ריאלי לגמרי – אך בצורה וירטואלית לחלוטין – מהווים הזדמנות נהדרת להתנסות בניהול השקעות, ולא רק למבוגרים.

0 comments
bottom of page