top of page

הגדולים והחזקים: החברות הגדולות בעולם

אמריקן אקספרס - AmEx

אמריקן אקספרס הוא לא רק כרטיס אשראי – זו היא חברת שירותים פיננסיים בינלאומית הנסחרת בבורסת ניו יורק ונכללת בין 30 המניות של מדד דאו-ג'ונס.

סיפורה של חברת אמריקן אקספרס הוא סיפור מרשים על חדשנות ויוזמה ועל הגלובליזציה של הכלכלה.

הנה עשר עובדות מעניינות על אמריקן אקספרס:

  1. אמקס החלה את דרכה בשנת 1850, כחברת שילוח של מטענים וחבילות. בשנים אלה נפרסה בארצות הברית רשת מסילות ברזל, ואמקס ביססה את שירותיה על רשת הרכבות המתרחבת.

  2. רק בשנת 1882 נכנסה אמקס לתחום הפיננסים, והנפיקה המחאות ובהמשך (1891) גם המחאות נוסעים – המחאות המאפשרות לנוסע מעיר לעיר ומארץ לארץ למשוך מזומנים בביטחה.

  3. בשנת 1958, 108 שנים לאחר הקמת החברה, הונפק לראשונה כרטיס האשראי של אמריקן אקספרס. אלביס פרסלי היה בין הראשונים להימנות על מחזיקי הכרטיס.

  4. בשנת 1966 הושק כרטיס "אמריקן אקספרס זהב", ובשנת 1984 – כרטיס "אמריקן אקספרס פלטינה".

  5. הכרטיס היוקרתי ביותר של החברה הוא הכרטיס השחור, ובשמו הרשמי – "אמריקן אקספרס סנטוריון". כרטיס זה מונפק ביוזמת החברה, ללקוחות המחזיקים בכרטיסי אמקס על בסיס היקף השימוש שלהם בכרטיס והיקף ההכנסות שלהם. למחזיקי הכרטיס מוענקים שירותים ייחודיים כגון טרקליני אמקס סנטוריון בנמלי תעופה, הטבות במועדוני הלקוחות של קווי תעופה שונים ושל רשתות מלונות, הטבות ברכישות שונות וכן שירותי קונסיירג' למופעי תרבות ומסעדות יוקרה.

  6. בשנת 1975 יצאה החברה בקמפיין פרסומי גדול לקידום השימוש בכרטיס האשראי שלה, תחת הסיסמה "Don't leave home without it" שהגה דיוויד אוגילבי, אבי הפרסום המודרני. בשנים הבאות הופיעו בקמפיינים של החברה מפורסמים רבים – ביניהם ג'רי סיינפלד, סופרמן, אלן דג'נרס, קייט וינסלט, רוברט דה-נירו, מרטין סקורסזה, טינה פיי, טייגר ווד, שריל קרואו וביונסה.

  7. החברה החלה לפעול בישראל בשנת 1995, באמצעות חברת ישראכרט מקבוצת בנק הפועלים.

  8. אמקס במספרים: הכנסותיה של החברה בשנת 2017 היו 33.5 מיליארד דולר; שווי נכסיה – מעל 180 מיליארד דולר, ומספר המועסקים בה – 55 אלף איש. החברה פועלת בכ-130 מדינות ברחבי העולם.

  9. בנוסף לפעילותה בתחום האשראי, פועלת אמקס גם בתחומים אחרים: ברוקראז' (סחר במניות); ייעוץ פיננסי; בנקאות בינלאומית; סוכנות נסיעות; הוצאה לאור וכן בנקאות פרטית.

  10. מסיבות היסטוריות, כרטיסי אמריקן אקספרס פחות מקובלים במדינות אירופה ואף בישראל לעומת כרטיסי אשראי של חברות אחרות (כגון ויזה ומסטרקארד).

אמריקן אקספרס היא שחקן ותיק וחשוב בשוק הפיננסים הבינלאומי, והיא מוכיחה את חשיבותה של חדשנות וגמישות – תכונות שבזכותן הפכה מחברת שילוח קטנה לענק פיננסי גלובלי.

הצלחתה תלויה בהמשך תהליכי הגלובליזציה של הכלכלה העולמית, ובהסתגלותה לשינויים העוברים על עולם הסחר – ובעיקר חלקו העולה של המסחר המקוון, ושל הפלטפורמות הדיגיטליות: גוגל, אמזון ופייסבוק.

0 comments
bottom of page