top of page

הגדולים והחזקים: החברות הגדולות בעולם

בריטיש פטרוליום – ענקית האנרגיה הבריטית

חברות נפט אינן, בדרך כלל, עסקים קטנים: מדובר בקונגלומרטים ענקיים הפועלים במספר יבשות ומגלגלים מיליארדי דולרים. בריטיש פטרוליום בהחלט עונה על התיאור הזה: היא אחת החברות הגדולות בעולם, וההיסטוריה שלה שזורה בזו של שוק הנפט והאנרגיה העולמי. הנה כמה עובדות מעניינות על החברה:

  1. החברה נוסדה בשנת 1908 בלונדון, בשם "חברת הנפט האנגלו-פרסית" – חברה בת לחברת הנפט של בורמה. החברה, בבעלות הממשלה הבריטית, היתה הראשונה לגלות נפט במזרח התיכון.

  2. בשנת 1935 פרס הפכה לאיראן, והחברה עדכנה את שמה בהתאם – "חברת הנפט האנגלו-איראנית, ובשנת 1954 – "בריטיש פטרוליום". לאחר גלגולים נוספים, כיום שמה של החברה הוא BP.

  3. בשנת 1959 הרחיבה בריטיש פטרוליום את פעילותה גם למזרח התיכון ולאלסקה, והיא גם היתה החברה הראשונה להפיק נפט בים הצפוני.

  4. בזמן ממשלת תאצ'ר, הופרטה החברה בשלבים בין השנים 1979 ל-1987, וכיום היא בידיים פרטיות.

  5. החברה מייצרת ומשווקת נפט ומוצריו, גז טבעי, דלק למכוניות, דלק מטוסים, ומוצרים פטרוכימיים נוספים. היא פועלת ב-70 מדינות. בכל יום מפיקה בריטיש פטרוליום לא פחות מ-3.6 מיליון חביות נפט, ויש לה רזרבות מוכחות של 18 מיליארד חביות נפט (כשני שלישים בנפט, השאר – במאגרי גז טבעי).

  6. משרדי ההנהלה העולמית של החברה נמצאים ברובע סנט ג'יימס היוקרתי במרכז לונדון, ומניותיה נסחרות בבורסה של לונדון – וכן בבורסות של ניו יורק ושל פרנקפורט.

  7. ההכנסות של החברה הן מעל 300 מיליארד דולר בשנה.

  8. פעילות החברה פרוסה על פני כ-70 מדינות, ביניהן מצרים הסמוכה אלינו. במדינה זו שולטת BP על כ-15% מייצור הנפט וחלק ניכר מייצור הגז הטבעי.

  9. BP משווקת דלק ומוצריו ב-50 מדינות, בהן פרוסות מעל 18,000 תחנות דלק שלה.

  10. בין מותגי המשנה של החברה – קסטרול, מותג שמני סיכה וגריז לרכב.

  11. BP פועלת גם בתחום האנרגיה המתחדשת – היא מפעילה חוות של תחנות רוח, פועלת בתחום המתנול (דלק המעובד מסוכר) וכן מפתחת חוות סולאריות. עם זאת, נשמעים גם קולות המגדירים את הפעילות בתחומים אלה כצנועה מדי, וכי כל מטרתה של הפעילות היא ליצור "גרין ווש" (Greenwash), מעין מצג-שווא של אחריות סביבתית ואחריות בת-קיימה.

  12. למרות שהיא החברה הראשונה בתחומה שהכירה בקונצנזוס המדעי על התחממות כדור הארץ והשינוי האקלימי, החברה היתה מעורבת לאורך השנים בשורה של אירועים סביבתיים ואף באסונות סביבתיים חמורים. האחרון והחמור מכולם נגרם בשנת 2010, כאשר תאונה באסדת קידוח גרמה לאסון דליפת הנפט הגדול בהיסטוריה – כ-5 מיליון חביות. באסון נהרגו 11 איש, ונגרם זיהום עצום לים במפרץ מקסיקו. בסך הכל שילמה BP כ-65 מיליארד דולר כדי לנקות את הנפט שנשפך, וכן על תשלום פיצויים וקנסות.

  13. לאחר האסון הורשעה החברה בהריגת 11 בני אדם ובעוד שורה של פשעים ועבירות. סמוך לאחר האסון, לאחר פגישה של ההנהלה עם הנשיא דאז ברק אובמה, ובטרם נתנו פסקי הדין, הודיעה החברה על תרומה בגובה 20 מיליארד דולר לקרן שתפצה את נפגעי הדליפה, ועוד 100 מיליון דולר לעובדים שנפגעו.

  14. ל-BP קשרים עמוקים במסדרונות השלטון בוושינגטון: החברה מופיעה באופן קבוע ברשימות התורמים למפלגות ולמסעות הבחירות, וכן היא מחזיקה "צבא" של עשרות לוביסטים הפועלים לקידום האינטרסים שלה בגבעת הקפיטול.

שוק האנרגיה הוא שוק משתנה ודינמי, ו-BP היא חברה בת 110 שנים המנסה להתאים את עצמה למציאות המשתנה, בלוח משחקים מורכב הכולל עשרות רגולטורים במדינות השונות, צרכנים מסוגים שונים וביסוד הכל – אוצר טבע שיש להוציא ממעבה האדמה ולשנע ממקום למקום על פני כדור הארץ.

האם מצבה טוב יותר או פחות לעומת השחקניות האחרות בשוק? האם היא חשופה יותר לסכנות, או יציבה יותר? האם הרכב סל המוצרים שלה, הפריסה העולמית ומידת ההבנה שלה באנרגיות המתחדשות מראים כי היא מוכנה לעתיד, או לא?

המערכת החכמה של צ'ריס מסייעת לכם להשוות בין מנוית השונות ולבנות לעצמכם תיק השקעות אופטימלי, על סמך ניתוח מדעי-מתמטי מדוייק.

0 comments
bottom of page